ÇOCUK HAK VE SORUMLULUKLARI

ÇOCUK HAK VE SORUMLULUKLARI

Çocuk hakları demek, her çocuğun büyürken, gelişip en yüksek hedeflerine ulaşabildiği, şiddet ve yokluktan uzak, sağlıklı olabildiği, oynayıp öğrenebildiği ortamlarda güven içinde bakılıp, büyütüldüğü bir çocukluk sağlanması demektir. Yetişkinler için haklardan bahsettiğimizde hakların yanında yükümlülüklerden de bahsedilir. Çocuklar için bu böyle değildir. Çocukların haklara sahip olması için yetişkinlerden farklı olarak bir yükümlülüğü yerine getirmesi gerekmez.

13.02.2024 52

ÇOCUK HAKLARI VE ÇOCUKTA SORUMLULUK BİLİNCİ

Çocuk Hakları

Çocuk hakları demek, her çocuğun büyürken, gelişip en yüksek hedeflerine ulaşabildiği, şiddet ve yokluktan uzak, sağlıklı olabildiği, oynayıp öğrenebildiği ortamlarda güven içinde bakılıp, büyütüldüğü bir çocukluk sağlanması demektir. Yetişkinler için haklardan bahsettiğimizde hakların yanında yükümlülüklerden de bahsedilir. Çocuklar için bu böyle değildir. Çocukların haklara sahip olması için yetişkinlerden farklı olarak bir yükümlülüğü yerine getirmesi gerekmez.

Çocukluk fiziksel, bilişsel, psikolojik ve sosyal gelişim açısından insan hayatında özel bir dönemi işaret eder, ileride nasıl biri olacağımızı belirleyen en önemli dönemlerden biridir. Bu dönemde çocukların, insan hakları ile ilgili özel koruma önlemlerine ve bakım hizmetlerine gereksinimleri vardır. Bu amaçla hazırlanmış olan “Çocuk Hakları Sözleşmesi” 54 maddelik bir metindir. Sözleşmenin ruhuna hâkim olan ilkeler şunlardır: Çocuğun yüksek yararının gözetilmesi, Eşitlik ilkesi, Yaşama hakkı, Gelişim hakkı, Katılım hakkı, Korunma hakkı, Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin uygulanması hakkı.

Hadi gelin bakalım sizler için özetlediğimiz bu Çocuk Hakları nelermiş.

Madde 1- Her birey on sekiz yaşına kadar çocuk olarak kabul edilir. Her çocuk vazgeçilmez haklara sahiptir. 

Madde 2-Çocuk Hakları, bütün çocuklar içindir. Doğum yerleri, konuştukları dil ne olursa olsun fark etmez. Büyüklerinin inançları ya da görüşleri nedeniyle hiçbir çocuğa ayrım yapılmaz.

Madde 3-Çocuklarla ilgili bütün yasa ve uygulamaları oluşturanlar, önce çocukların yararını düşünmek zorundadır. Devlet, çocukların koruma ve bakımını üstlenenlerin sorumluluklarını yerine getirmeleri için önlemleri alır ve onların sorumluluklarını yerine getirip getirmediklerine bakar.

Madde 4- ÇHS’de yazılı olan hakların uygulanması için gereken her türlü çabanın gösterilmesi gerekir. Devlet çocukların bu haklardan yararlanmasını sağlar.

Madde 5- Devlet, hakların uygulanması konusunda çaba gösterirken başta anne baba olmak üzere çocuktan sorumlu olan kişilerin haklarına karşı saygılı olur.

Madde 6- Yaşamak, her çocuğun temel hakkıdır ve herkesin ilk görevi çocukların yaşamını korumaktır.

Madde 7- Her çocuğun bir isme ve vatandaşlığa sahip olma hakkı vardır. Devlet, çocuk doğduğunda bu ismi kaydeder ve çocuğa bir kimlik verir.

Madde 8- Çocuklara verilen isim, vatandaşlık hakkı ve aile bağları korunmalıdır. Tüm bunlar zorla değiştirilemez ve alınamaz, değiştirilmek istenir ya da çocuğun elinden bu haklar alınırsa devlet bu duruma karşı çıkmalıdır.

Madde 9- Her çocuğun ailesiyle birlikte yaşama hakkı vardır. Anne baba çocuğa bakamıyorsa, çocuk bu durumdan zarar görmesin diye ona başka bir bakım sağlanmalıdır.

Madde 10- Anne babası ayrı ülkelerde yaşayan çocukların aileleriyle birlikte olabilmeleri için devletler kolaylık gösterir.

Madde 11- Anne ve babalarının izni olmadan hiçbir çocuk başka bir ülkeye götürülemez. Çocukları bu şekilde başka yerlere götüren kişilere karşı mücadele edilmesi gerekir.

Madde 12- Her çocuk, görüşlerini serbestçe ifade etme, kendisini ilgilendiren her konuda görüşlerinin dikkate alınmasını isteme hakkına sahiptir. Herkesin çocukları dinleme, onların fikirlerini öğrenme ve onlara saygı gösterme sorumluluğu vardır.

Madde 13- Her çocuğun duygu ve düşüncelerini istediği şekilde açıklama hakkı vardır. Çocukların da başka kişilerin zarar görmemesi için gerekeni yapmaları gerekir.

Madde 14- Her çocuğun, kendi düşüncesini geliştirme ve istediği dini seçme hakkı vardır. Bu konularda çocukları büyüten yetişkinlerin de onlara yol gösterme hakkı ve sorumluluğu vardır.

Madde 15- Çocukların arkadaşlarıyla barış içinde toplanabilme, dernek kurabilme ya da derneklere üye olma hakkı vardır.

Madde 16- Hiç kimse çocukların onurunu kıramaz, onları küçük düşüremez, özel hayatına karışamaz. Çocukların bu hakkı yasalarla korunur.

Madde 17- Devlet, kitle iletişim araçlarının, çocuğun gelişimi açısından önemini kabul eder. Çocuğun bunlarla çeşitli bilgi ve belgelere ulaşmasını sağlar, kendi kültürü ve dili bakımından bu araçlarla alabileceği gereksinimleri karşılar. Ayrıca kitle iletişim araçlarının verebileceği her türlü zarardan çocukları korur.

Madde 18- Çocukların yetişmesinden ve gelişmesinden sorumlu olan büyükler, bu sorumluluklarını en iyi biçimde yerine getirirler.

Madde 19- Hiç kimse, çocuklara karşı olan sorumluluklarını onlara zarar verecek şekilde kullanamaz. Devlet çocukların hiçbir zarara uğramaması için her türlü önlemi almakla yükümlüdür.

Madde 20- Her çocuğun ailesinden yoksun kaldığında ya da aile ortamı onun için uygun olmadığında devletten özel koruma ve yardım alma hakkı vardır. Anne babasıyla birlikte yaşayamayacak çocuklar için özenli bir araştırmayla iyi aileler bulunur.

Madde 21–22- Yaşadığı ülkenin dışında bir başka ülkeye gitmek zorunda kalan her çocuğun, gittiği ülke tarafından korunma hakkı vardır.

Madde 23- Engelli çocukların özel olarak korunma ve saygı görme hakkı vardır. Devlet engelli çocukların bakımını, eğitimini sağlayacak kurumları oluşturma sorumluluğuna sahiptir. Engelli çocukların ailelerine her türlü yardım yapılır.

Madde 24- Her çocuğun sağlık hizmetinden yararlanma hakkı vardır. Hastalıklardan korunması devletin ve toplumun güvencesi altında olup çocukların beslenmesine, aşılanmasına, çevrenin temizliğine ve diğer sağlık koşullarına dikkat edilir. Hastalanan çocuklar tedavi edilir.

Madde 25- Çocuk haklarına uygun olarak kreşler, çocuk yuvaları, yurtlar, okullar, çocuk hastaneleri oluşturulur, bunlar düzenli olarak kontrol edilir.

Madde 26–27- Her çocuğun gelişme hakkı ve sağlığı güvence altında olmalıdır. Bu konuda çocukların daha iyi bir yaşam sürdürmeleri için gerektiğinde yardım edilir.

Madde 28- Her çocuk eğitimini tam yapabilmek için desteklenir ve korunur. İlköğretim parasız ve hiçbir ayrım gözetmeksizin tüm çocuklar için hak ve zorunludur.

Madde 29–30- Çocuklara verilen eğitim onların gelişimlerini en fazla ölçüde sağlayacak düzeyde olmalıdır. Eğitim, çocukların hoşgörüsünü, kendi kültürüne ve farklı kültürlere saygısını, ayrımcılığa karşıtlığını, doğaya saygısını arttıracak biçimde düzenlenir.

Madde 31- Çocukların boş zamanlarını değerlendirebilmeleri, kendilerini geliştirebilmeleri için oyun bahçeleri, çocuk kulüpleri, kütüphaneler, spor ve kültür merkezleri açılmalıdır. Her çocuğun bu tür etkinliklere katılma hakkı vardır.

Madde 32- Çocukların okula gitme, oyun oynama hakkı vardır. Onlar yetişkinler gibi çalıştırılamazlar. Çalışmak zorunda kalırlarsa yapacakları iş onların sağlığı ve eğitimleri için sorun oluşturmamalıdır.

Madde 33- Bütün çocuklar her türlü zararlı maddelere karşı korunur. Bu tür maddeleri üretip çocuklara veren kişiler cezalandırılır.

Madde 34- Çocukları bedensel ve ruhsal yönden örseleyecek hiçbir yaklaşıma izin verilemez.

Madde 35- Devlet, çocukları koruma ve çocukları kaçırıp onları satan, onları çalıştırmak isteyen kişilerle mücadele etme sorumluluğuna sahiptir.

Madde 36- Hiçbir kişi kendi çıkarları için çocukları kullanamaz. Devlet böyle bir duruma karşı her çocuğu korur.

Madde 37- Çocuklar hiçbir şekilde insanlık dışı yöntemlerle ya da aşağılanarak cezalandırılamaz.

Madde 38- Her çocuğun barış ortamında yaşama ve savaşlardan korunma hakkı vardır. Çocukların askere alınmaması gerekir. Devlet, çocukları silahlı çatışmalardan ve sonuçlarından korumakla sorumludur.

Madde 39- Çocuklar çeşitli nedenlerle zarar görmüşlerse onların iyileştirilmeleri için çalışmalar yapılır, bir daha aynı şekilde zarar görmemeleri için önlemler alınır.

Madde 40- Yasalarla sorunu olan çocuklar bu durumdan tek başlarına sorumlu değildir. Çocuklar farkında olarak kimseye zarar vermez. Suça itilen çocuklar, yetişkinler gibi cezalandırılamaz, özel yasalarla yeniden topluma kazandırılırlar.

Madde 41- Bir devletin yasaları burada belirtilen hükümlerden daha iyiyse, bunlar hiçbir şekilde değiştirilemez.

Madde 42- Devlet, Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin herkes tarafından öğrenilmesini sağlar.

Madde 43- Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin uygulanmasını değerlendirmek üzere Çocuk Hakları Komitesi kurulmuştur.

Madde 44- Devlet ve o ülkede yaşayan insanlar Çocuk Hakları Komitesine, çocuk haklarıyla ilgili durum hakkında bilgileri vermekle sorumludur.

 

Sorumluluk Bilinci

Sorumluluk,  kişinin kendi davranışlarını veya kendi yetki alanına giren herhangi bir olayın sonuçlarını üstlenmesi, sorum, mesuliyettir. Sorumluluk bilincinin önemli olduğu gerçeğini maalesef çoğu ebeveyn okul sıralarında fark eder, oysaki sorumluluk bilinci akşamdan sabaha kazandırılabilecek bir şey değil aksine yıllar içinde basamaklandırarak verebileceğiniz bir bilinç durumudur. Bu bilinç durumunun kazandırılabilmesi için de çocuğun yaşına uygun şekilde pratik yapmasına izin verilmeli, ona model oluşturulmalı ve uygun davranışlarını pekiştirmeliyiz.

Sorumluluk davranışını kazandırmak için atılması gereken 4 temel adımdan bahsetmek mümkündür. Bunlar:

1-Bilgilendirme: Çocuğun davranışında istenen değişimin gerçekleşebilmesi için önce, çocuğun bu değişim hakkında bilgilendirilmesi, bunun bir ihtiyaç olduğunu anlaması gerekir.

2-Takip Etme: Çocuk, yapacağı iş hakkında bilgilendirildikten sonra, ona bir süre tanınması ve bu süre içinde işi yapıp yapmadığının takip edilmesi çocuğun sorumluluğu almasını kolaylaştırır.

3-Geri Bildirimde Bulunma: Eğer çocuk kendisine verilen sorumluluğu yerine getiriyorsa, olumlu sözler söylenerek motive edilmesi çocuğun kendine olan güvenini artırır, kendisiyle gurur duymasını sağlar.

4-Hatırlatma: Çocuk sorumluluğu almakta direnç gösteriyorsa ya da yeterince önemsemedi ise yeniden bilgilendirme yapılması gereklidir.

5-Tekrar: Yapılması gerekenlerin sabırlı ve kararlı bir biçimde belirli aralıklarla tekrarlanması çocukta sorumluluk davranışının gelişmesine yardımcı olacaktır.

Çocuğumuzun yaşına uygun sorumluluklar üstlenmesini sağlamak sürecin bir diğer yarısını oluşturuyor. Bu sebeple yaşa uygun verilebilecek sorumluluklar aşağıdaki gibi olabilir:

4 YAŞ:

  Sofranın hazırlanmasına yardım etmek,

  Oyun sonunda oyuncaklarını sepetine/yerlerine kaldırmak,

  Oyun oynarken nerede olacağını anne babasına söylemek,

  Toz alma gibi basit ev işlerinde yardımcı olmak,

  Alışveriş dönüşü malzemelerin yerleştirilmesine yardımcı olmak,

   Alışveriş sırasında malzemelerin raflardan alınmasına yardımcı olmak,

   Basit bazı yiyeceklerin hazırlanmasına yardım etmek

5 YAŞ:

  Sofrayı kurmak, bulaşık makinesinin doldurulmasına yardım etmek,

  Yatağını ve odasını düzeltmek,

  Basit bir kahvaltıyı hazırlamak,

  Giyeceklerini önerileri dikkate alarak seçmek ve kendi başına giyinmek,

  Kirli giyeceklerini sepete atmak,

  Telefona gerektiği şekilde cevap vermek,

  Ayakkabılarını bağlamayı öğrenmek,

  Kendi kendine hazırlanmak (saçını tarama).

6 YAŞ:

  Yemek yedikten sonra kirli tabakları kaldırmak,

  Havaya, özel olay ve günlere göre giyeceklerini seçmek,

  Çiçekleri sulamak,

                Basit yiyecekleri (tost, yumurta, sosis vb.) Bir büyüğün desteği ile pişirmek

 

 

Şehit Muhammed Ali Sarı İmam Hatip Ortaokulu

PDR Servisi